De 5 voordelen van een dynamisch aankoopsysteem

Een dynamisch aankoopsysteem, ook wel DAS genoemd, biedt verschillende voordelen voor aanbestedingsplichtige organisaties. Wanneer je als organisatie op regelmatige basis tijdelijk personeel inhuurt ben je er waarschijnlijk wel bekend mee, maar wat is een dynamisch aankoopsysteem en wat zijn de voordelen hiervan? Wij geven je 5 voordelen van een dynamisch aankoopsysteem!

Dynamisch aankoopsysteem

Een dynamisch aankoopsysteem is een online platform (ook wel inhuurdesk genoemd) welke je als organisatie gebruikt om tijdelijk personeel en/of ZZP’ers op een rechtmatige manier in te huren. Deze manier van personeel inhuren wordt veelvuldig gebruikt binnen gemeentes, overheden, zorgorganisaties en onderwijsinstellingen.

Dit komt voornamelijk vanwege de aanbestedingswet welke van toepassing is op alle (semi-)publieke instellingen in Nederland. In deze wet, welke sinds 2012 geldt, wordt elk jaar de hoogte van het Europese drempelbedrag vastgesteld. Wanneer je voor een opdracht of project boven het Europese drempelbedrag uitkomt ben je verplicht om het werk via een aanbesteding in de markt te zetten. Deze aanbesteding verloopt dan via een dynamisch aankoopsysteem (DAS).

Bekijk TSF Inhuur

Voordelen van een dynamisch aankoopsysteem

Er zijn tal van voordelen (klein of groot) op te noemen als het gaat om een dynamisch aankoopsysteem. Het hoofddoel blijft natuurlijk om snel de juiste professional te vinden voor je openstaande opdracht. Wij nemen de 5 belangrijkste voordelen om dit te bewerkstelligen met je door:

  1. Groot aanbod van leveranciers: Bij een dynamisch aankoopsysteem kunnen leveranciers zich registreren op je inhuurdesk om mee te bieden op een opdracht. Wanneer de leverancier het registratieproces succesvol heeft doorlopen mogen ze bij iedere nieuwe opdracht een offerte indienen. Hoe meer leveranciers zijn ingeschreven, hoe groter de concurrentie is per opdracht. Dit leidt tot betere kwaliteit en lagere prijzen voor de diensten welke je nodig hebt.

  2. Een efficiënt inkoopproces: Met behulp van een DAS systeem stroomlijn je het inkoopproces. Door het automatiseren van je processen ben je minder tijd kwijt aan het uitzetten van een tijdelijke opdracht. Hierdoor heb je meer tijd voor andere zaken binnen je organisatie.

  3. Transparantie: Werken met een dynamisch aankoopsysteem biedt transparantie in je inkoopproces. Naast dat de opdracht automatisch wordt gepubliceerd op TenderNed (verplicht voor overheden), volgen leveranciers de geplaatste opdracht eenvoudig op de inhuurdesk. Hier communiceer je de aard van de opdracht, welk termijn de opdracht loopt, het vakgebied waarin je iemand nodig hebt en het tarief waarvoor iemand aan het werk gaat. De looptijd van de opdracht is 30 dagen zodat iedereen een kans heeft gehad om zich in te schrijven. Na de sluiting van de opdracht kan iedereen zien aan wie de opdracht is gegund.

  4. Minder kans op fouten: Dankzij een heldere workflow tijdens het uitzetten van de opdracht minimaliseer je de kans op fouten. Het centrale systeem waaruit je werkt helpt je om alle gegevens in te vullen en geeft aan wanneer er zaken worden vergeten. Door vanuit een systeem te werken hou je overzicht en toezicht op al je lopende aanbestedingen. Bovendien helpt het systeem je om de rechtmatigheid van de aanbesteding te bewaken en aan te tonen!

  5. Besparing op kosten: Bij het uitzetten van een nieuwe opdracht op het dynamisch aankoopsysteem geef je als organisatie een tarief mee dat bij de opdracht hoort. Aan de hand van de aanbiedingen op de opdracht kan je de beste optie kiezen welke binnen het budget past. Zo bespaar je op termijn aanzienlijke kosten.

Een dynamisch aankoopsysteem biedt zoals je ziet veel voordelen. Vooral voor organisaties die op zoek zijn naar een meer gestroomlijnd, efficiënt en transparant inkoopproces. Door gebruik te maken van een dynamisch aankoopsysteem profiteer je van een breder aanbod van leveranciers, een efficiënter inkoopproces, meer transparantie, betere kostenbeheersing en verklein je de kans op fouten en onrechtmatigheid.

Meer weten over een dynamisch aankoopsysteem?

Wij vertellen je graag meer!

Neem contact op

Of bel ons op: (088) 141 09 09

Gemeente Amersfoort - Klantverhaal

Wat zeggen onze klanten?

“Mijn contactpersoon bij Solutions Factory is altijd bereid mee te denken en laat ook merken zijn vak te verstaan, maar vooral zijn vak ook leuk te vinden. Dit werkt heel fijn.”

– Afdeling Vergunningen, Handhaving en Toezicht van de gemeente Amersfoort
Lees het hele verhaal
Jeroen Vreeling - Hecht

Wat zeggen onze klanten?

“Het werken met een Dynamisch Aankoop Systeem biedt ons meer flexibiliteit dan werken met raamovereenkomsten.”

Jeroen Vreeling – Coördinator Inkoop bij Hecht
Lees het hele verhaal
Esther Sorel - Centennium

Wat zeggen onze klanten?

“Niets dan lof over het contact met Solutions Factory en hun urenregistratie module!”

Esther Sorel – Backoffice-medewerker Centennium B.V.
Lees het hele verhaal

Veelgestelde vragen

Wat is een inhuur Desk?

Een inhuurdesk faciliteert externe inhuur van medewerkers. Het brengt aanbieders van tijdelijk werk en professionals die interim opdrachten zoeken bij elkaar. Het inhuren gaat via een online omgeving en is vaak onderdeel van een aanbestedingstraject.

Welke dynamische aankoopsystemen zijn er?

Er zijn meerdere soorten dynamische aankoopsystemen. Over het algemeen kan je deze onderscheiden in drie soorten aankoopsystemen. Er zijn dynamische aankoopsystemen die gebruikt worden voor tijdelijke inhuur van ZZP’ers en consultancybureaus, voor inkoop van producten voor organisaties zoals kantoorbenodigdheden en er zijn dynamische aankoopsystemen voor de inkoop van diensten zoals groenonderhoud of realisatie van speeltuin.

Echter zijn er ook dynamische aankoopsystemen welke meerdere van de mogelijkheden samen in 1 systeem aanbieden.

Wat is een das aanvraag?

Bij een dynamisch aankoopsysteem zet je telkens een opdracht uit in de markt waar de aangesloten leveranciers zich op in kunnen schrijven. Een DAS aanvraag is de uitgezette opdracht op de inhuurdesk van de aanbestedende organisatie. Deze aanvraag moet volgens de richtlijnen van de Europese aanbesteding gebeuren.

Welke dynamische Aankoopsystemen zijn er?

Er zijn meerdere soorten Dynamische aankoopsystemen. Over het algemeen kan je deze onderscheiden in drie soorten aankoopsystemen. Er zijn Dynamische aankoopsystemen die gebruikt worden voor tijdelijke inhuur van ZZP’ers en consultancy bureaus, voor inkoop van producten voor organisaties zoals kantoorbenodigdheden en er zijn dynamische aankoopsystemen voor de inkoop van diensten zoals groenonderhoud of realisatie van speeltuin.

 

Echter zijn er ook dynamische aankoopsystemen welke meerdere van de mogelijkheden samen in 1 systeem aanbieden.

Meer artikelen