Het belang van goede usability van een website

Bij het maken van een nieuwe werken-bij website of inhuurdesk is het belangrijk om rekening te houden met de usability ervan. De ervaring van de bezoekers is essentieel om ze aan te trekken en vast te houden op je website. Maar wat betekent usability, waarom is het belangrijk en wat verstaan we onder usability? In deze blog bespreken we wat usability is en hoe een goede usability bijdraagt aan het succes van je website.

Wat betekent usability?

Usability is de mate waarin een website of toepassing bepaalde doelen en wensen efficiënt en effectief weet te volbrengen naar tevredenheid van de klant. Een (werken-bij) website (of inhuurdesk) met een goede usability is intuïtief, eenvoudig en duidelijk in gebruik. Hierdoor kan de bezoeker snel en gemakkelijk navigeren, de juiste informatie vinden en de beoogde taken snel uitvoeren.

Usability is onderdeel van een de optimale gebruikerservaring (UX: user experience) van de website. Een goede ervaring van de bezoeker op je website is essentieel voor het verdere (sollicitatie) proces.

Waarom is usability belangrijk?

Goede usability van je website is direct van invloed op de ervaring van de bezoeker en daarmee ook op het succes van je website. Het is belangrijk om bij het ontwerpen van softwareoplossingen rekening te houden met de gebruiksvriendelijkheid van het proces. Je wilt ervoor zorgen dat dit proces soepel en efficiënt verloopt voor je website bezoekers, meestal (potentiele) medewerkers of leveranciers. De combinatie van een goede gebruikerservaring (UX) en een goede gebruikersinterface (UI) zorgt ervoor dat een mooi softwareproduct geleverd en ontwikkeld kan worden.

De usability van je website is van essentieel belang voor het succes ervan. Wanneer je website niet goed is ingericht op usability heeft dit gevolgen voor de gebruikersbetrokkenheid.

Bezoekers van je website raken gefrustreerd omdat ze moeite hebben met het vinden van de juiste informatie en verlaten je website. Dit leidt weer tot minder sollicitanten of conversies op je website en heeft een negatief effect op je conversieratio. Ga dus serieus aan de slag met de usability (gebruiksvriendelijkheid) van je werken-bij website en/of inhuurdesk.

Aan de slag met usability

Wat verstaan wij onder usability?

Doordat wij ons richten op het optimaliseren van recruitment-, mobiliteit- en inhuurprocessen voor de publieke sector, begrijpen we hoe belangrijk het is dat softwareoplossingen gebruiksvriendelijk zijn. Door ervoor te zorgen dat de (werken-bij) websites en inhuurdesken voorzien zijn van een goede usability, versterken we het werkgeversmerk en creëren we een goed gevoel in het beslissingsproces van de bezoekers (nieuwe kandidaten en sollicitanten) van de website.

Om meer inzicht te geven over wat er verstaan onder goede usability lichten we verschillende onderdelen van usability toe:

  1. Foutafhandeling: Het vermogen van een systeem om correcte foutmeldingen te geven en gebruikers te helpen bij het oplossen van problemen is cruciaal voor een positieve gebruikerservaring. Helpt het systeem de gebruiker op de juiste manier om fouten te kunnen herstellen of voorkomen waar nodig? Een goede foutafhandeling helpt om frustraties en negatieve gevoelens bij de gebruiker te voorkomen.

  2. Leerbaarheid: Het gebruik van een product moet gemakkelijk te leren zijn voor nieuwe gebruikers. Hoe sneller een gebruiker het product kan begrijpen en gebruiken, hoe beter de gebruikerservaring zal zijn. Leerbaarheid draagt dus bij aan de efficiëntie en effectiviteit van een product. Kan een nieuwe gebruiker snel leren hoe het systeem gebruikt moet worden?

  3. Tevredenheid: Vind de gebruiker het fijn om het systeem te gebruiken en zou hij of zij dit aanraden bij anderen? Een tevreden gebruiker is een terugkerende gebruiker. Door te zorgen voor een positieve gebruikerservaring, kan een product of dienst de tevredenheid van gebruikers vergroten, waardoor zij eerder geneigd zijn om het product opnieuw te gebruiken en aan te bevelen bij anderen.

  4. Effectiviteit: Een product moet in staat zijn om de gewenste taken van de gebruiker effectief uit te voeren. Kan de gebruiker zijn of haar doel bereiken met behulp van het systeem? Wanneer een systeem niet goed werkt, kan dit leiden tot frustratie en negatieve ervaringen bij de gebruiker.

  5. Efficiëntie: Efficiëntie gaat over hoe snel en gemakkelijk een gebruiker de gewenste taken kan uitvoeren. Een efficiënt product bespaart tijd en moeite, waardoor de gebruiker sneller en gemakkelijker kan werken.

  6. Onthoudbaarheid: Kan de gebruiker makkelijk onthouden hoe het systeem gebruikt moet worden om bepaalde acties succesvol uit te voeren? Een gebruiker moet in staat zijn om een product opnieuw te gebruiken na een bepaalde periode zonder opnieuw te moeten leren hoe het werkt. Een product dat gemakkelijk te onthouden is, kan de leercurve van de gebruiker verminderen en bijdragen aan een positieve gebruikerservaring.

Alle kennis verzameld in TSF Usability Lab

Solutions Factory geeft usability de aandacht die het verdient. Zo hebben we een eigen TSF Usability Lab opgericht, dat bestaat uit verschillende werkgebieden. Het bestaat uit: 1) co-creatie met klanten, 2) extra aandacht voor toegankelijkheid en 3) het verzamelen van kennis door data. We werken samen met onze klanten om het product te verbeteren onder andere door de usability van websites te verbeteren.

Usability van je website

Usability voor betere vindbaarheid in zoekmachines

Zoekmachines zoals Google hechten veel waarde aan de gebruikerservaring van een website en het vermogen van de site om gebruikers snel en efficiënt de informatie te bieden die ze zoeken. Dit betekent dat websites met een goede usability over het algemeen hoger worden gerangschikt in de zoekresultaten dan websites met een slechte usability.

Enkele punten waarop usability de SEO-prestaties van je website beïnvloed zijn bijvoorbeeld: Een hoge bounce rate, een niet mobiel vriendelijke website, lage gemiddelde tijd op je website, slechte gebruikersinteracties en minder terugkerende bezoekers. Deze punten leiden allemaal tot een lagere ranking in de zoekmachines en zijn dus belangrijke pijlers om mee aan de slag te gaan.

 

Kortom, usability is belangrijk omdat het de sleutel is tot het bereiken van de doelen van een werken-bij website of inhuurdesk, of dat nu het verhogen van conversieratio’s, het verbeteren van de gebruikerservaring of het verhogen van de betrouwbaarheid en geloofwaardigheid is. Bij Solutions Factory heeft ieder scrumteam een UX/ UI designer. Zo zorgen we dat onze softwareoplossingen fijn zijn om mee te werken en zo naadloos mogelijk aansluiten op de wensen van onze klanten. Zo zorgen we samen voor een goede usability.

Ook een gebruiksvriendelijke website?

Naam(Vereist)

Veelgestelde vragen

Waar draait usability om?

Bij usability draait het om de tevredenheid van de gebruiker wanneer het jouw website bezoekt. Kan de gebruiker snel op de juiste plek komen en is het pad wat moet worden doorlopen overzichtelijk. Het heeft onder andere te maken met het design van je website, de achterliggende sitestructuur en het gevoel van de gebruiker wanneer het door je website heen klikt.

Hoe maak je een website gebruiksvriendelijk?

Een gebruiksvriendelijke website laat de bezoeker in enkele seconden erachter komen wat hij of zij moet doen. De website moet je op een prettige wijze welkom heten en je uitnodigen om verder door te website heen te klikken. Wanneer de bezoeker te veel moet zoeken naar zijn volgende stap is de website niet gebruiksvriendelijk.

Waarom is usability en UX belangrijk?

Wanneer een UX designer nadenkt over de usability van je website, bedenkt het hoe het jou als bezoeker makkelijker en sneller door de website kan navigeren. Ook staat ze stil bij hoe de bezoeker zo min mogelijk fouten kan maken en proberen ze de onduidelijkheden zo veel mogelijk weg te halen. Op deze manier kan je als bezoeker de website op een fijne manier doorlopen en ervaar je het websitebezoek als gebruiksvriendelijk.

Meer artikelen