Nieuws
Arbeidsmarktcommunicatie is een steeds belangrijker instrument om in te zetten voor je organisatie. Arbeidsmarktcommunicatie is kort gezegd de manier waarop je organisatie zich presenteert op de arbeidsmarkt. Heb je het goed ingericht, dan helpt arbeidsmarktcommunicatie bij het vinden van geschikte werknemers voor zowel bestaande als toekomstige vacatures. En niet onbelangrijk: brede arbeidsmarktcommunicatie en het opbouwen van een aansprekend werkgeversimago helpt je ook bij het behouden van bestaande werknemers!
Arbeidsmarktcommunicatie realiseer je op verschillende manieren, zoals via vacatureteksten, een werken-bij website, je corporate website, jobboards, sociale media, vacaturevideo’s en carrièrebeurzen. Maar let op: juist ook via bestaande medewerkers en partnerbedrijven, die informatie delen over werkmogelijkheden en werksfeer, kan je zeer succesvol aan arbeidsmarktcommunicatie doen.
De verschillende acties op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie doe je als organisatie natuurlijk niet voor niets. Het doel van arbeidsmarktcommunicatie is om je werkgeversmerk positief te beïnvloeden. Een positief werkgeversmerk helpt bij het vinden, interesseren en solliciteren van geschikte werknemers voor je vacatures. Een sterk werkgeversmerk zorgt uiteindelijk voor een goede reputatie op de arbeidsmarkt, waardoor talenten eerder voor jouw organisatie kiezen.
Het hoofddoel van arbeidsmarktcommunicatie is het vervullen van je vacatures met de juiste kandidaten. Jouw arbeidsmarktcommunicatie richt je dus op jouw ideale kandidaat voor een specifieke functie. Verleid de ideale kandidaat door bijvoorbeeld je vacatureteksten naar een kandidaat toe te schrijven. Zo zorg je ervoor dat je communicatie aansluit bij jouw gewenste topkandidaten.
In je arbeidsmarktcommunicatieplan neem je uiteindelijk een of meer verantwoordelijken op voor al je uitgedachte plannen. Belangrijk is om te weten dat diegenen niet geheel verantwoordelijk zijn voor alle arbeidscommunicatie, het moet echt in teamverband worden uitgevoerd. Met het gezamenlijke plan creëer je draagvlak in je organisatie om de gemaakte plannen met elkaar te realiseren. En niet onbelangrijk: om allemaal vanuit dezelfde doelen, focus en kaders te communiceren.
Het werkgeversmerk dient door allen op dezelfde manier te worden gevoed, vanuit dezelfde waarden en doelen te worden uitgevoerd. Overleg wie er binnen jouw organisatie de verantwoordelijke is om het totale plan te bewaken, deze persoon zorgt ervoor dat alle (deel)plannen en acties verdeeld en uitgevoerd worden en bewaakt ook het gehele werkgeversmerk dat langzamerhand ontstaat vanuit alle uitgevoerde acties. Zo zorg je samen voor goede en structurele arbeidsmarktcommunicatie en een heel duidelijk en consistent werkgeversmerk.
Hoe zorg je er voor dat arbeidsmarktcommunicatie structureel wordt toegepast binnen je organisatie? Om als organisatie aan de slag te gaan met arbeidsmarktcommunicatie is er allereerst een duidelijk overkoepelend plan nodig. Met een arbeidsmarktcommunicatieplan zorg je ervoor dat je duidelijke doelen hebt bedacht voor jouw communicatie. In dit plan beschrijf je al jouw wensen, behoeftes, doelstellingen, communicatiekanalen (zoals een werken-bij website), benodigde IT systemen (zoals een ATS) en verantwoordelijken. Zo zorg je ervoor dat je doelgericht en planmatig aan de gang kan met je arbeidsmarktcommunicatie.
Omdat arbeidsmarkt communicatie tegenwoordig een belangrijk onderdeel is van je werkgeversmerk, is het belangrijk om ervoor te zorgen dat je arbeidsmarktcommunicatie effectief in zet. Maar hoe zorg je ervoor dat je arbeidsmarktcommunicatie effectief is?
Hier zijn een aantal belangrijke punten om te verwerken in je plan:
Er zijn veel verschillende mogelijkheden om aan jouw arbeidsmarktcommunicatie te werken. Het is belangrijk om de manieren te gebruiken welke passen bij jou als werkgever.
Met structurele arbeidsmarktcommunicatie maak je echt het verschil. Daar heb je niet alleen een goed plan voor nodig, maar ook een goed IT-systeem (lees: ATS) dat je hierbij helpt. En natuurlijk een moderne werken-bij website dat jouw werkgeversmerk ademt. Wil je hier meer over weten, neem dan contact op met de arbeidsmarkt professionals van Solutions Factory!
Uiteindelijk is arbeidsmarktcommunicatie meer dan het inrichten van je recruitment systeem (ATS), het bijhouden van je werken-bij website en het schrijven van gerichte vacatureteksten. Het maken van een passend arbeidscommunicatieplan helpt je pas echt met een betere toestroom van geschikte kandidaten.
Doe je dit alles doordacht en structureel, dan verbeter je in één klap je werkgeversmerk, het recruitmentproces en de candidate experience. En zal je uiteindelijk veel succesvoller zijn met het vinden, interesseren en (vooral) converteren van potentiële kandidaten naar top-sollicitanten.
Wil je aan de slag met je arbeidsmarktcommunicatie om je online zichtbaarheid en vindbaarheid te vergoten?
Vul het formulier in en wij nemen contact met je op om de mogelijkheden te bespreken.
Arbeidsmarktcommunicatie is belangrijk om zo je doelgroep beter te bereiken en je vacatures sneller met de juiste mensen te kunnen vervullen. Door arbeidsmarktcommunicatie op een serieuze manier aan te pakken laat je zien aan kandidaten dat je het werven en selecteren van nieuwe medewerkers op waarde schat.
Als je aan goede arbeidsmarktcommunicatie doet ben je in staat op makkelijker als organisatie te groeien. Hiervoor heb je een gedegen arbeidsmarktcommunicatie strategie nodig voor de lange termijn. Deze strategie zorgt ervoor dat je consistent kunt communiceren vanuit je kanalen naar nieuwe kandidaten. Door het verhaal achter jouw organisatie op een juiste manier te vertellen creëer je vertrouwen bij een potentiële kandidaat en vergroot je de kans dat deze bij jouw zal solliciteren.
Een arbeidsmarktcommunicatieplan zorgt ervoor dat je doelgericht en planmatig jouw werving- en selectie proces aanpakt. Door een plan om te stellen en een duidelijke route uit te stippelen is het makkelijker om je doelen te behalen. Het doel van een arbeidsmarktcommunicatieplan is om je huidige werknemers te behouden en nieuwe kandidaten makkelijker aan te trekken.
Het maken van een arbeidsmarktcommunicatieplan begint bij het maken van doelstellingen. Door meetbare doelen te stellen kan je naar de gewenste situatie toewerken. Aan de hand van de doelstellingen kan je de randvoorwaarden welke nodig zijn om te strategie uit te voeren bepalen. Het is belangrijk om duidelijk te omschrijven wat arbeidsmarktcommunicatie bij zal dragen aan het behalen van de doelen van je organisatie om zo draagvlak hiervoor te creëren.
Bij arbeidsmarktcommunicatie gaat het over doelgericht en structureel communiceren naar alle kandidaten op de arbeidsmarkt. Dit geldt zowel voor je interne medewerkers en potentiële nieuwe medewerkers. Op deze manier zet je jouw organisatie duidelijk op de kaart als aantrekkelijke werkgever waar mensen graag bij willen werken.
Er is niets zo frustrerend dan dat je een top vacature online heb geplaatst maar het geen bezoekers trekt. Zoekmachineoptimalisatie (SEO) speelt hier een belangrijke rol bij. Dit aangezien het…
Een eigen werken-bij website is een belangrijk onderdeel van de online zichtbaarheid van je organisatie. In tijden van een krappe arbeidsmarkt is een converterende werken-bij website van cruciaal…
Tegenwoordig red je het niet meer als organisatie met alleen goede arbeidsvoorwaarden, iedere dag een gezonde lunch of een marktconform salaris om nieuwe werknemers aan te trekken. Nee hier gebruik…