Nieuws
Tegenwoordig red je het niet meer als organisatie met alleen goede arbeidsvoorwaarden, iedere dag een gezonde lunch of een marktconform salaris om nieuwe werknemers aan te trekken. Nee hier gebruik je employer branding voor.
Employer branding, ook wel werkgeversmerk genoemd, is een belangrijk onderdeel van de marketing voor werkgevers. Het gaat om het creëren van een aantrekkelijk imago voor je organisatie als werkgever, waardoor het aantrekkelijker wordt voor potentiële werknemers.
In deze blog gaan we dieper in op wat employer branding is, hoe het helpt bij het aantrekken van nieuw talent en hoe het je organisatie versterkt.
Employer branding is een belangrijk onderdeel van de HR-strategie van je organisatie en helpt om het aantal sollicitanten te verhogen, de werknemerstevredenheid te verhogen en het verloopratio te verlagen. Het doel van employer branding is om aantrekkelijk te zijn voor potentiële medewerkers en je huidige personeel te behouden als werkgever. Het werkgeversmerk versterken gebeurd op verschillende manieren, zoals via social media, een moderne werken-bij website, pakkende vacatureteksten, verfrissende werving- en selectieprocedures en een medewerkerstevredenheidsonderzoek.
Er zijn verschillende redenen waarom employer branding belangrijk is voor je organisatie. Het is belangrijk omdat het de manier waarop een organisatie bekend staat bij potentiële werknemers, huidige werknemers en andere belanghebbenden beïnvloedt. Het draagt bij aan het aantrekken van gekwalificeerde kandidaten, het behouden van goede medewerkers en het verbeteren van het werknemerstevredenheid. Ook verbetert het je imago van je organisatie en helpt het je reputatie te verbeteren. Als je organisatie bekend staat als een goede werkgever, kan dit bijvoorbeeld leiden tot meer klantentrouw en een grotere vraag naar jouw producten of diensten.
Verder kan employer branding ook bijdragen aan de algemene werking van een organisatie. Als werknemers zich verbonden voelen met hun werkgever en trots zijn om voor hen te werken, zijn ze meer geneigd om hun werk goed te doen en hun best te geven. Dit kan leiden tot een hogere productiviteit en beter presterende teams.
Een goed voorbeeld van employer branding is een werken-bij website gericht op het werven van nieuw personeel. Met een werken-bij website werf je effectiever personeel door de werknemers centraal te stellen. Op een werken-bij website kan je doelgericht jouw potentiële werknemers aanspreken en overtuigen. Door middel van verhalen van medewerkers, achtergrondinformatie over je organisatie en de werksfeer creëer je een positief beeld van jouw organisatie.
Ook hebben bezoekers de mogelijk om zich aan te melden voor job-alerts. Met een job-alert ontvangt je relevante vacatures direct in je mailbox. Zo zijn geïnteresseerden direct op de hoogte van nieuwe vacatures in hun vakgebied.
Er zijn verschillende manieren waarop je eenvoudig employer branding kan toepassen in je organisatie:
Kortom, employer branding is belangrijk omdat het bijdraagt aan het aantrekken en behouden van goede medewerkers, het verbeteren van het imago van je organisatie en het verhogen van de werknemerstevredenheid en -productiviteit. Een voorbeeld van employer branding is een moderne werken-bij website gericht op werving en selectie van nieuwe personeel.
Wil je weten hoe Solutions Factory jouw organisatie helpt met employer branding?
Employer branding bestaat uit alle inspaningen van je organisatie om intern en extern een duidelijk beeld te geven wat jouw organisatie onderscheidend maakt. Het is belangrijk om te laten zien waarom ze bij jouw organisatie moeten komen werken (of blijven werken). Door een inkijkje te geven in wat jullie kunnen bieden, geef je toegevoegde waarde en creëer je een positief gevoel bij jouw organisatie.
Voor je employer branding toe kan passen binnen je organisatie is het belangrijk om eerst onderzoek te doen. Vanuit het onderzoek verkrijg je inzicht over de huidige identiteit en activiteiten van je organisatie. De identiteit vormt de basis van jouw boodschap naar de arbeidsmarkt toe en met de boodschap kan je het imago van jouw organisatie beïnvloeden. Wanneer je weet hoe je organisatie zich wil profileren naar buiten kan je gericht employer branding toepassen.
Wanneer je employer branding op de juiste manier toepast binnen je organisatie, verkrijg je een voorkeurspositie bij je medewerkers en nieuw talent ten opzichte van andere organisaties. Ze zullen jouw organisatie kiezen boven andere gelijkwaardige partijen. Op deze manier trek je makkelijker de juiste mensen aan en behoudt je het huidige personeel eenvoudiger.
Een vraag welke regelmatig voorbij komt is wie er verantwoordelijk is voor de employer branding binnen je organisatie. Dit is per organisatie echter verschillend. Bij de ene is het meer het domein van de HRM afdeling of de corporate recruiters, maar bij andere organisaties valt het onder de marketing en communicatie afdeling.
Wanneer je organisatie employer branding echt hoog in het vaandel heeft, kan er zelfs een eigen afdeling op zichzelf voor zijn.
Werkgeversmerk is een ander woord voor employer branding. Je hebt het over een sterk werkgeversmerk wanneer de identiteit en het imago van je organisatie perfect op elkaar aansluiten. Wie zijn jullie als organisatie en uit je jouw missie, visie en kernwaarden. Ook de cultuur en werksfeer is een belangrijk punt van je werkgeversmerk.
Als deelnemer van een (regionaal) samenwerkingsverband bundelt jouw organisatie zijn krachten, kennis en capaciteit met de andere aansluiters. Samen profiteren jullie van de vele voordelen van het…
Een eigen werken-bij website is een belangrijk onderdeel van de online zichtbaarheid van je organisatie. In tijden van een krappe arbeidsmarkt is een converterende werken-bij website van cruciaal…
Arbeidsmarktcommunicatie is een steeds belangrijker instrument om in te zetten voor je organisatie. Arbeidsmarktcommunicatie is kort gezegd de manier waarop je organisatie zich presenteert op de…