Nieuws
Bij de gemeente Haarlemmermeer zetten ze zich elke dag in voor meer dan 165.000 inwoners en heel groot aanbod van lokale, nationale en internationale bedrijven, die in deze dynamische gemeente gevestigd zijn. Niet voor niets vormt Haarlemmermeer met luchthaven Schiphol dé internationale toegangspoort van Nederland. Een sterk economisch gezonde gemeente waar wonen, werken, recreëren, leren, ontwikkelen en verbinden samenkomen. Van kleinere dorpse kernen tot grootstedelijke ontwikkelingen.
In de komende decennia groeit Gemeente Haarlemmermeer uit tot de op een na grootste gemeente van Noord-Holland. Daarom is het motto Bouw mee, groei mee, doe mee in gemeente Haarlemmermeer.
Gemeente Haarlemmermeer maakt al sinds 2016 gebruik van onze systemen en is afgelopen jaar overgestapt naar het nieuwe recruitmentsysteem met een vernieuwde werken- bij website. Ook maken ze gebruik van het Dynamisch aankoopsysteem. Wij spraken ze over de langlopende samenwerking en wat het geheim hierachter is.
Rolf van de Haar, corporate recruiter in het fysiek domein van Gemeente Haarlemmermeer en verantwoordelijk voor alle arbeidsmarktcommunicatie en events. Rolf werkt al bijna 15 jaar in verschillende functies voor de gemeente en kent de organisatie door en door. Wij spraken hem over de lange geschiedenis met elkaar en we kijken ook vooruit naar de toekomst.
We wensten bewust één partij die een handige totaaloplossing kon bieden. Rolf van de Haar, Corporate recruiter gemeente Haarlemmermeer
We wensten bewust één partij die een handige totaaloplossing kon bieden.
We werken al sinds 2016 samen met Solutions Factory. De samenwerking is tot stand gekomen omdat we destijds op zoek waren naar een partij die ons kon voorzien in de softwarebehoefte van zowel onze inhuur, als onze werving en selectie activiteiten. We wensten bewust één partij die een handige totaaloplossing kon bieden.
Solutions Factory kon op dat moment aan onze eisen voldoen, door zowel het recruitmentsysteem, met bijbehorende werken-bij website, als een Dynamisch aankoopsysteem te bieden. Door zoveel mogelijk bij één partij alle diensten onder te brengen, hebben we veel tijd bespaard door niet te hoeven schakelen met meerdere leveranciers. Een eenduidige look-and-feel van de beide sites was simpel af te stemmen en we zaten samen in een traject van co-creatie om snel de juiste oplossingen te maken en mee te kunnen denken in de doorontwikkeling van het systeem.
Wat zijn de belangrijkste redenen dat de samenwerking al zo lang succesvol is?
De reden dat de samenwerking al zo lang succesvol is omdat we eerlijk naar elkaar kunnen zijn omtrent de ontwikkelingen en verwachtingen. We zien Solutions Factory niet als software partij waar wij een licentie bij afnemen, we zien ze echt als partner om samen het perfecte systeem te bouwen. Door goed samen in gesprek te blijven over de veranderingen in de markt en wat daarvoor nodig is in het recruitmentsysteem, maken we samen mooie stappen. We zijn actief betrokken bij de doorontwikkeling en merken dat er naar onze wensen geluisterd wordt. Die co-creatie van het begin is na ruim 8 jaar nog springlevend.
We werken ruim een jaar met het nieuwe recruitmentsysteem en aan het begin misten we nog een aantal essentiële mogelijkheden in de nieuwe software. Mede door de updates gedurende het afgelopen jaar is het systeem nu op een goed niveau, waardoor het naar je toe komt als gebruiker. Het gaat voor je werken in plaats van dat je ermee moet werken. Dit is een belangrijke verbetering vergeleken met de start van het nieuwe systeem. Dat merken wij ook aan onze interne klanten. Men vindt eenvoudiger de juiste weg en kan eenvoudige handelingen ook zelf toepassen.
Zelf zijn wij ook met de doorontwikkeling van de job-marketing optie via VONQ erg blij. Door dit per vacature vanuit het recruitmentsysteem zelf te kunnen regelen bespaart het weer extra handelingen. En met ons grote aantal vacatures per jaar zijn we natuurlijk blij met het besparen van elke onnodige handeling.
Hoe verliep de samenwerking tijdens de overgang naar het nieuwe systeem?
De overgang naar het nieuwe systeem verliep eigenlijk heel soepel. Van tevoren waren we bang dat het voor problemen zou zorgen maar dit is enorm meegevallen. Het was vooral fijn dat we het oude recruitmentsysteem nog als back-up konden gebruiken, belangrijke data konden raadplegen en om de lopende vacatures daarin af te handelen. Het nieuwe systeem vulde zich daardoor vanzelf en konden wij ze simpel naast elkaar gebruiken. Na ruim een half jaar viel het oude systeem stil en konden we rustig dat afsluiten. Dit heeft erg geholpen in de overgang naar het nieuwe recruitmentsysteem.
“We zien Solutions Factory niet als software partij waar wij een licentie bij afnemen, we zien ze echt als partner om samen het perfecte systeem te bouwen.”
We redeneren vanuit onze interne klant. Die heeft een wervingsbehoefte van tijdelijk tot vast, van stage tot inhuur. Dat willen we eenvoudig oplossen. In onze visie beschikken we straks over één systeem waar de klantvraag begint. Dus een backoffice waar naar gelang de keuze eenvoudig via sjablonen de werkbehoefte aanvraag start. Het recruitmentsysteem en het Dynamisch aankoopsysteem worden hierdoor in een integraal systeem gegoten. De concept aanvragen komen dan vervolgens bij de recruitmentspecialisten binnen en die zorgen voor het juiste vervolg.
Het systeem, met alle beschikbare data, gaat voor je aan het werk om te kijken of er bijvoorbeeld mensen in de talentpool of portfolio zitten, die voor deze functie geschikt zijn, of dat intern binnen de organisatie iemand kan doorstromen naar deze baan. Mocht er zo geen directe capaciteit beschikbaar zijn, dan wordt de opdracht extern in de markt gezet naar gelang het noodzakelijke podium. Het grootste voordeel is dat je door alles samen te voegen als organisatie veel overzicht hebt wat er qua werkbehoefte op je afkomt en hoe je dit zo efficiënt mogelijk kan oplossen.
Solutions Factory kan hier een belangrijke rol in spelen door hun systemen naadloos op elkaar aan te laten sluiten. We delen deze visie en zijn ook erg benieuwd naar het komende jaar en kunnen niet wachten totdat jullie het DAS-systeem bij elkaar hebben gevoegd. We zien daar een enorme potentie in door een totaaloplossing te kunnen bieden en voor de interne gebruikers alles handig in één centraal backoffice systeem. Daarnaast levert het systeem dan ook alle relevante data door aan gekoppelde financiële of PSA-systemen en levert het uitgebreide HR-analytics informatie.
Het is een prettige manier van samenwerken, vooral omdat we weten bij wie we moeten zijn voor vragen of eventuele problemen. Zo kunnen we bij problemen snel schakelen met de servicedesk en weten we ook waar we onze ontwikkelwensen moeten doorgeven. Denk daarbij aan de wens om zelf aanpassingen te kunnen doen op de website via een CMS. Maar ook daar wordt alweer aan gewerkt. Dit is een van de kleine dingen die ons werk nog makkelijker maakt. Kortom: Co-creatie maakt ons samen sterker.
Wat zou je andere organisaties mee willen geven die overwegen om met ons recruitmentsysteem te werken?
Het systeem van Solutions Factory lijkt niet het meest geavanceerde systeem in markt, maar is wel een heel efficiënt full-service systeem wat praktisch met je organisatie meegroeit. En het biedt een front- en backoffice in een. Dat zijn er niet veel. Ze denken met je mee als klant en luisteren naar de behoefte voor nieuwe functies binnen het systeem. Het systeem is van dusdanige kwaliteit dat het grote organisaties aankan. Bij ons gaan er nu al 250+ vacatures doorheen en meer dan 4000 sollicitanten per jaar en dit heeft nog niet voor problemen gezorgd.
Daarnaast is het systeem prijstechnisch ook interessant. Het heeft een uitstekende prijs-kwaliteitsverhouding in vergelijking met de rest van de markt. Voor ons mede een belangrijke overweging om te kiezen voor dit systeem. We geven graag een demo aan geïnteresseerden.
Wij laten je graag de mogelijkheden zien.
Of bel ons op: (088) 141 09 09
Een geavanceerd ATS met een moderne eigen werken-bij website
Een professioneel Dynamisch Aankoop Systeem (DAS) met een eigen inhuurdesk